اقتصاد > آب و انرژی

تجهیز زنجیره تولید تا توزیع فرآورده به سیستم‌های میترینگ



ارتباط فردا: محمد مشکین‌فام در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر با موضوع «چالش‌ها و راهکارهای مبارزه با قاچاق سوخت» اظهار کرد: طرح جامع میترینگ از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تعریف و اواسط دی به شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ابلاغ و ۱۴ بهمن نیز تفاهم‌نامه آن امضا شد.

وی افزود: با اجرای این طرح تمام زنجیره از ابتدای تولید نفت خام تا انتقال و توزیع برای پایش لحظه‌ای به تجهیزات میترینگ مجهز و تمام این اطلاعات به سیستم مانیتورینگ شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران منتقل و پایش می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان اینکه در ابتدا و انتهای تمام خطوط لوله میتر قرار خواهد گرفت و ورودی و خروجی خطوط به دقت رصد می‌شود، تصریح کرد: طرح جامع میترینگ در سه مرحله طی سه سال اجرایی می‌شود.

لزوم اجرایی شدن طرح بلوک‌بندی برای واقعی‌سازی سهمیه سوخت

نعمت‌الله نجفی، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این برنامه با اشاره به اینکه سامانه‌های سپهتن و سیپاد بیشتر از ۹ سال است معطل مانده‌اند و مشخص نیست چه عایدی را نصیب کشور کرده‌اند، افزود: سامانه‌های سپهتن و سیپاد هر کدام ملزوماتی دارند و اگر قرار است سیپاد نصب کنیم، دوربین‌های درون‌شهری نیز باید رصد کنند، اما سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اراده‌ای برای کمک به اجرای این طرح ندارد.

وی با تأکید بر اینکه طرح بلوک‌بندی برای واقعی‌سازی سهمیه سوخت باید اجرایی شود، تصریح کرد: با اجرای طرح بلوک‌بندی، ناوگان درون‌شهری ملزم هستند که سوخت مورد نیازشان را از همان استان مربوطه دریافت کنند، نه اینکه در شهرهای دیگر اقدام به سوخت‌گیری کنند.

مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه از ۶۲ میلیون لیتر فرآورده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، نیمی از آن در حوزه شهرداری‌ها و ناوگان درون‌شهری مصرف می‌شود که بیشترین حجم قاچاق نیز در همین بخش اتفاق می‌افتد، گفت: بر اساس آمار و ارقام موجود، مقدار برداشت سوخت در حوزه حمل‌ونقل در پنج استان مرزی حدود ۳ میلیارد لیتر طی هشت سال بوده که بخش زیادی از این برداشت از طریق کارت‌های مهاجر بوده است.

نجفی با اشاره به اینکه طرح تخصیص سوخت در مسیر بر اساس اسناد حمل برخط در صورت اجرایی شدن، نقش مهمی در زمینه پیشگیری از هدر رفت سوخت خواهد داشت، بیان کرد: در صورت حمایت نیروی انتظامی از طرح پلاک سوم، بسیاری از معضلات و نیازمندی به سامانه‌های سپهتن و سیپاد برطرف خواهد شد.

گردش مالی قاچاق سوخت روزانه حدود ۱۴۰ میلیون دلار است

نصرت‌الله سیفی، مدیرعامل پیشین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم در این برنامه گفت: روزانه ۲۰ تا ۲۸ میلیون لیتر سوخت در کشور قاچاق می‌شود که با احتساب قیمت ۶۰ سنتی هر لیتر فرآورده (فوب خلیج‌فارس) و ۱۰ سنت هزینه حمل، روزانه حدود ۱۴۰ میلیون دلار فرصت صادراتی کشور در اثر قاچاق از بین می‌رود.

وی یادآور شد: ساختار ناکارآمد اقتصاد انرژی کشور، گردش مالی قوی قاچاق، طراحی نظام فعلی توزیع و قیمت‌گذاری و غیر بهینه شدن تولید نفت، گاز و انواع انرژی در کشور ازجمله چالش‌های زمینه‌ساز قاچاق سوخت است.

مدیرعامل پیشین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه شاهد هدر رفت، اسراف، عدم توجیه اقتصادی پروژه‌ها و در نهایت اختلاف بالای قیمت سوخت در دو طرف مرزها در زنجیره تولید و توزیع نفت و فرآورده هستیم که عامل اختلاف قیمت و عامل اصلی و ریشه‌ای قاچاق است، گفت: هرچه در طول این سال‌ها راهکارهای قیمتی را اجرا نکردیم، زاویه اجرا تنگ‌تر شد و اکنون اجرای راهکارهای غیر قیمتی مانند توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی به‌دلیل کمبود منابع با چالش روبه‌رو است.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا