نجات در تونل | درباره تیم های امداد در تونل های شهری که با حضور به موقع خود از بروز حوادث تلخ جلوگیری می کنند
همشهری آنلاین_فاطمه عسگری نیا: هر تیم از این امدادگران از دو امدادگر تشکیل شده که در شیفت های طولانی چند قدم عقب تر از دهانه هر تونل سوار بر نیسان های آبی رنگ به حال آماده باش منتظر اعلام ماموریت و یاری رساندن به شهروندان هستند در هر ساعت از شبانه روز که باشد آنها آماده خدمترسانی به همنوعانشان هستند و چه بسا در ماموریتهای سخت و طاقت فرسایی که دارند حتی جانشان هم تهدید می شود مانند حسین آقای گنبدی که همین چند وقت پیش در حین امدادرسانی به یک خودروی گرفتار در تونل توحید توسط یک راننده بی احتیاط زیر گرفته شد و الان چند وقتیست خانه نشین شده است. برای گپ و گفت با این امدادگران به نزدیکی های تونل توحید در خیابان نواب رفتیم و درباره کار و بارشان که زیر نظر سازمان کنترل ترافیک شهرداری تهران مدیریت می شود گپ و گفت کردیم.
ناجیان زیرزمینی
از کله سحر شال و کلاه کرده و در سوز و سرمای زمستانی پشت خودروی امدادی می نشیند از وقتی خودش را شناخته شغلش با امداد و کمک رسانی به همنوعانش گره خورده است. نامش بابک کاظمی است هم سابقه امدادگر اورژانس را در کارنامه کاری خود دارد هم امدادگری در تونل های شهری تهران را: «من همزمان هم در اورژانس فعالیت دارم هم در امداد تونل همین سابقه کاری در اورژانس و اشنایی با کمک های اولیه درمانی در خیلی از ماموریت های امداد تونل باعث نجات جان افراد به خصوص موتور سوارها شده است.»
او در حالیکه کار امداد در تونل را بسیار سخت تر از کار در اورژانس توصیف می کند می گوید: «درست است در میان تمام ابزارالاتی که برای خارج کردن خودرو یا موتورسیکلت گرفتار در تونل همراه داریم یک باکس کوچک کمک های اولیه هم هست اما در برخی مواقع این باکس کوچک جوابگوی نیاز مجروح نیست و اگر تبحر و تجربه کاری نباشد نمی توان کاری از پیش برد هرچند باید اعتراف کنیم که همین کمک های کوچک امدادی ما زمان امدادرسانی به رانندگان و راکبان مجروح تا رسیدن اورژانس جانشان را نجات داده است. »
بیشتر بخوانید: وروجک خانم و بابای نجار
امداد در سریع ترین زمان
بابک و علی گنبدی همیشه با هم ماموریت های تونل را می روند علی هم سن و سال بچه آقا بابک است و تازه کار امداد در تونل را شروع کرده اما با تجربه هایی که بابک دارد او نگرانی از بابت انجام کار ندارد البته امداد در تونل یک جورهایی شغل خانوادگی آنها شده است : «پدرم تا هیمن چند وقت پیش امدادگر تونل توحید بود اما متاسفانه حین انجام ماموریت در حالی که مشغول امدادرسانی به یک راننده گرفتار بود با یک خودرو برخورد می کند و به شدت مجروح می شود. بعد از این اتفاق من به جای پدرم کار را بعد از دریافت آموزشهای لازم در دست گرفتم.»
او هم از سختی های این کار برایمان می گوید: «متاسفانه رانندگان خودروها و راکبان موتورسیکلت ها هیچ توجهی به علائم هشداری ما زمان امدادرسانی در تونل نمی کنند و با این کار جان امدادگران را تهدید می کنند.»
به گفته علی تیم های امدادی مستقر در ورودی و خروجی تونل ها در حداقل زمان ممکن باید خود را به محل ماموریت برسانند در غیر این صورت تونل شاهد ترافیک سرسام آور می شود که این مسئله زندگی شهروندان را مختل می کند. »همین طور که در حال صحبت بودیم بیسیم بابک خبر از اتفاقی تازه در تونل می دهد و تیم دونفره شان با سرعت راهی ماموریت می شوند.
یک دهه امدادگر تونلم
تیم بابک و علی که می روند حسین کل گنبدی و سعید یعقوب زاده از ماموریت قبلی داخل تونل بر میگردند حسین در حالی که دستی بر سیبیل های پر پشتش می کشد می گوید روزی ۵-۶ ماموریت را همراه سعید پوشش می دهند : «بیش از یک دهه است که در این شغل مشغولم تقریبا از روزهای نخست راه اندازی تیم های امداد تونل در تهران گرچه خیلی از مردم هنوز با شغل ما اشنا نیستند اما واقعیتش این هست که اگر تیم های امداد تونل نباشد با این حجم تصادف و اتفاقی که برای خودروها و موتور سیکلت ها در تونل رخ می دهد تردد شهروندان کلا مختل می شد ضمن این که مردم باید هزینه های هنگفتی را برای خارج کردن خودروهای خود از داخل تونل پرداخت می کردند در حالیکه ما این خدمات را کاملا به صورت رایگان ارائه می کنیم. »
بیشتر بخوانید: گِروبَرداری نوروزی
پشت خودرویی که تازه از ماموریت برگشته هم لاستیک زاپاس و زنجیر و طناب های قطور دیده می شود هم جک برقی و باکس کمک های اولیه : «ما فقط وظیفه خروج خودرو از داخل تونل تا بیرون از تونل را داریم به خاطر همین ابزار و وسایلی که همراهمان است به همین وسایل خلاصه می شود.» او با اظهار تاسف از حجم بالای حوادثی که در تونل های شهری تهران اتفاق می افتد عامل اصلی بروز این اتفاقات را بی توجهی رانندگان به رعایت سرعت در تونل ها اعلام می کند و می گوید یکی دیگر از مهمترین مشکلات پیش روی ما تردد خودروها از خط امداد است مسئله ای که در خیلی اوقات باعث تاخیر در سرعت امدارسانی ما و به خطر افتادن جان همه شهروندان می شوند.
بیشتر بخوانید: اتول هایِ خاصِ خواص
امان از موتورسواران بی احتیاط
همین طور که حسین اقا مشغول گلایه از بی توجهی راننده ها به قوانین تونل های شهری است سعید که امدادگری نسبتا جوان است می گوید ما روزانه شاهد چندین حادثه برای راکبان موتورسیکلت در تونلهای شهری هستیم این در حالیست که تردد موتورسیکلت ها در تونلهای شهری ممنوع است از طرف دیگر همین راکبان با انجام حرکت های نمایشی و خطرناک در تونلها هم جان خود و سرنشین هایشان را به خاطر می اندازند هم جان راننده های دیگر را شاید باورتان نشود اما ما در طول سال شاهد مرگ ده ها جوان موتور سوار در تونل های شهری هستیم که هربار بعد از انجام این ماموریتها برای چند روز حال جسمی و روحی مان کاملا به هم می ریزذد.»
سعید هم گرچه چند سالی است در کار امداد در تونل های شهری است اما تجاربی که در کانون جهانگردی ایران دارد در این کار حسابی به کمکش می آید و می گوید در کار ما سرعت درانجام ماموریت حرف اول را می زند چرا که معتقدیم ثانیه به ثانیه زمانی که از اعلام ماموریت تا رسیدن به محل حادثه داریم می تواند از بروز حوادث بعدی جلوگیری کند: «وقتی یک خودرو بنا به هر دلیل در داخل تونل متوقف می شود برای خودروهای دیگر حادثه افرین است و این امدادگران تونل هستند که می توانند با حضور به موقع خود در محل حادثه و انتقال خودرو یا موتور سیکلت گرفتار به خارج تونل از بروز حوادث احتمالی بعدی که می تواند تصادف های زنجیره ای باشد جلوگیری کند.»