راهاندازی ۱۰۰ مرکز آموزش مهارتی هیات امنایی
ارتباط فردا: سازمان آموزش فنی و حرفهای در کنار مراکز ثابت دولتی و آموزشگاههای آزاد فنی و حرفهای، ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفهای هیات امنایی را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
با هیأت امنایی شدن مراکز، آموزشهای مهارتی به سمت تقاضامحوری حرکت میکند و هیأت امنای هر مرکز که از افراد صاحب نظر در حوزه فعالیت تشکیل شده خط و مشیهای کلی ارائه آموزشهای متناسب با نیاز بازار کار را بررسی و بر اساس اهداف و برنامهریزیهای تعیین شده، توسعه مهارت آموزی در گام دوم انقلاب را فراهم میکند.
مشارکت واحدها و شرکتهای صنعتی و تولیدی در امر مهارت آموزی میتواند هزینههای تربیت نیروی ماهر برای این واحدها را کاهش دهد.هم اکنون ۴ میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد توانایی مشارکت در طرح آموزش در محیط واقعی کار و راهاندازی مراکز مهارتی هیات امنایی را دارند.
به اذعان کارشناسان، هم افزایی و بهرهگیری از ظرفیت واحدهای تولیدی و خدماتی در ارائه آموزشهای مهارتی، گام مؤثری در توسعه چتر مهارتی در کشور است.
در همین راستا، غلامحسین محمدیـ معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای یکی از برنامههای این سازمان را ارائه آموزشهای مهارتی تقاضا محور عنوان کرد و گفت: در این زمینه صنایع و شرکتهای بزرگ تولیدی میتوانند مشارکت و همکاری داشته باشند.
وی از سازمان فنی و حرفهای به عنوان حلقه مفقوده میان تقاضای بازار کار و افراد جویای شغل نام برد و گفت: در حال حاضر دو موضوع نقدینگی و نیروی ماهر برای صنایع و واحدهای تولیدی بسیار مهم است و مشارکت شرکتهای صنعتی و تولیدی در امر مهارت آموزی میتواند میزان هزینههای تربیت نیروی ماهر برای این واحدها را کاهش دهد.
محمدی از امضای تفاهمنامه مشترک میان سازمان فنی و حرفهای کشور و مجتمع مس شهربابک خبر داد و افزود: به موجب این تفاهمنامه نخستین مرکز آموزش فنی و حرفهای هیات امنایی در این شهرستان را ایجاد خواهیم کرد.
از نگاه کارشناسان، آموزشهای فنیوحرفهای در دنیای امروز از فضای سنتی فراتر رفته و به عنوان یک عامل کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی شناخته میشود.به زعم آنها، در بین فعالان صنعتی، مهارت و نیروی ماهر از همیت ویژهای برخوردار است و باید در خصوص فرهنگ مهارت آموزی در جامعه تلاش بیشتری صورت گیرد.
در مراکزی که به شکل هیات امنایی اداره میشوند مسئولیت مرکز عمدتا به دوش گروهی از اعضای هیات امناست و خبری از مدیریت تکنفره نیست.تمامی اعضا در کنار هم خدمات مدیریتی و مشورتی در زمینه برگزاری دورهها،نحوه آموزش و تامین منابع مالی ارائه میدهند و در برخی مواقع از مشارکتهای مردمی و کمکهای خیرین نیز استفاده میشود.
بر اساس گزارشها، طی ۶ ماهه نخست سال بیش از یک میلیون و ۲۸ هزار مهارت آموز از آموزش مهارتی بهرهمند شدند و طی این مدت بیش از ۵۹۱ هزار نفر از طریق موسسات کارآموزی آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی صنایع و صنوف در بخش خصوصی آموزش دیدند.در برنامه هفتم توسعه نیز مقرر شده دستکم ۵۰ درصد آموزشها، مهارت محور و عمده مشاغل ایجادی مهارتی باشند.
درحال حاضر آموزش های مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹ گروه مخاطب و هدف ارائه میشود که آموزش های مهارتی در ۶۵۹ مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی اعم از ثابت و شعب شهری با ۴۶۶۴ کارگاه آموزشی و بیش از ۲۷ هزار و ۲۲۵ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد فعال با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه ماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه میشود.
ارتباط فردا: بی تردید ظرفیتسازی برای مشارکت فعال و موثر اصناف و بخش خصوصی در ارائه آموزشهای مهارتی به منظور اثربخشی و کارآمدی آموزشهای مهارتی و پروژه محور شدن مهارتها امری مهم است و واحدهای تولیدی و اصناف میتوانند با استفاده از منابع و تسهیلات تبصره ۱۸ و بر اساس ماهیت آموزشی خود نسبت به تولید یا قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی اقدام کنند.
انتهای پیام