آب را میشود انتقال داد، هوا را نه
به گزارش همشهری آنلاین، نغمه مبرقعی با بیان اینکه بارگذاری جمعیت تهران دارد هیچ تناسبی با ظرفیتهای این شهر ندارد، افزود: شهردار تهران به این موضوع اشاره کردهاند که روزانه ۳۴۰۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از تعطیلیهای آلودگی هوا است. همینطور اینکه در اثر آلودگی هوا ۷ هزار مرگ و میر سالانه در این شهر اتفاق میافتد و البته بنا به بعضی مدلها این میزان به اعداد بیشتر هم میرسد. در این زمینه میگویند ۱۰ هزار مرگ و میر معادل ۵۰ هزار بیمار است که هر کدام به بیماریهایی مانند سرطان دچار میشوند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره خودروهای فرسوده نیز گفت: خودروهای فرسوده هنوز از مدار خارج نشدهاند و برای انجام این کار نیاز به بودجه زیادی داریم. اگر این خسارت را در کنار آن بودجه مورد نیاز قرار دهیم متوجه میشویم که رسیدگی به مشکل خودروهای فرسوده چقدر ضروری است. خسارتی که به سلامتی شهروندان وارد میشود چند برابر هزینه نوسازی خودروها است.
مبرقعی با تاکید بر اینکه شهرداری تهران اقدامات زیادی برای افزایش فضای سبز شهر انجام داده است، اظهار کرد: مقایسه آلودگی خودروها با ظرفیت فضای سبز هم نشان میدهد که درختان تهران توانایی مقابله با این حجم از آلایندهها را ندارند. ما در شهر حدود ۷ میلیون درخت داریم و فضای سبز ۱۵ درصد سطح شهر را میپوشاند. برای آبیاری این درختان هم دچار کمبود آب هستیم.
بیشتر بخوانید: شهردار تهران: مقابله با آلودگی هوا با توسعه حمل و نقل عمومی
او با استناد به یکی از تحقیقاتی که در حال انجام است، ادامه داد: بنا به یک پژوهش علمی، کل فضای سبز شهر تهران فقط توان حذف سالانه ۵۰۰ تن ذرات آلاینده PM۱۰ را دارد در حالی که سالانه ۹۵۰۰ تن PM۱۰ در شهر تولید میشود. این فضای سبز فقط ۴۵ صدم درصد از CO۲ تولید شده در شهر را جذب میکند. پس هیچ راهی جز کاهش انتشار ذرات معلق از منبع انتشار آنها یعنی خودروها نداریم. نکته دیگر هم تغییر اقلیم در شهر تهران است.
عضو هیات علمی شورای عالی حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در ۴۰ سال آینده به شدت بارش کم و دما بیشتر میشود که ظرفیت طبیعی شهر تهران برای کاهش آلایندهها را کاهش میدهد. حتی اگر آلودگی هوا را در همین حد نگه داریم در ۴۰ سال آینده به دلیل تغییر اقلیم وضعیت بدتر میشود.
بیشتر بخوانید: یک پژوهشگر:جمعیت مطلوب برای تهران ۳ و نیم میلیون نفر است