اقتصادی > انرژی

ایجاد بازارهای جدید برای صادرات روغن موتور/ تحول در بازار با حل FATF



ارتباط فردا: وحدت شهبازی در جمع خبر نگاران با بیان اینکه برای توسعه بازار روانکار بخشی را به عنوان مهندسی فروش ایجاد و از مهندسان دانشگاه‌های تهران و شریف استفاده کردیم تا فصل نوینی را در حوزه بازار روانکارها ایجاد کنیم، اظهار کرد: ایران دارای یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه در حوزه روغن موتور است و اکنون در کشور ۲۲ میلیون خودرو سواری و پنج میلیون خودرو دیزلی و صنعتی در حال تردد است.  

وی با تاکید بر اینکه سالانه حدود ۱.۲ میلیون خودرو تولید و به این چرخه اضافه می‌شود، گفت: مصرف سالانه روانکارها در ایران حدود ۸۰۰ میلیون لیتر است که حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون لیتر مربوط به روغن موتور می‌شود و بازار افزودنی‌های خودرو مانند مکمل‌های روغن حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که باتوجه به غیر استاندارد بودن خیلی از محصولات موجود در بازار اکثرا موجب اصطحلاک و کاهش کارایی موتور می‌شود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه علی‌رغم این حجم از تقاضا بسیاری از محصولات موجود در بازار از نظر کیفیت و تکنولوژی قابل رقابت با برندهای پیشرفته خارجی نیست، لذا کمبود در بین بخش احساس شد، افزود: این احساس در بازار ایجاد شد که صنعت خودرو تشنه محصولات باکیفیت باشد و این همان موضوعی است که می‌توان با واردات برند autoprofi مساله را حل کرد.

شهبازی با بیان اینکه تعهد ما در این زمینه افزایش کیفیت ونوآوری است، گفت: ماموریت ما این است تا با ارائه راهکارهای پیشرفته و با کیفیت برای بهبود عملکرد خودروها این برند وارد بازار شود، گفت: این برند دارای تکنولوژی آلمانی است که طیف وسیعی از روانکارها و افزودنی‌های سوخت را با بالاترین استاندارد جهان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های دیگر می‌توان به کاهش استهلاک، کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان احتراق و سازگاری با استاندارهای یورو چهار و پنج اشاره کرد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: باتوجه به اینکه در بازار ایران نظارت کمتری وجود دارد برخی محصولات تقلبی تولید می‌شود، روغن‌های تقلبی وسوخته برای محیط زیست آسیب‌ها هستند و عموما برای صادرات تولید می‌شود اما به دلیل بعضا در داخل نیز توزیع می‌شود.

شهبازی با بیان اینکه طی دو و سه ماه اخیر با برخی شرکت‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی صحبت و مکاتبه کردیم اما به دلیل شرایط فعلی کشور صرفا علاقه‌مند به فروش بودند، اما با توافقی که با شرکت آلمانی صورت گرفت قرار شد که تحت لایسنس در ایران تولید کنیم و تکنولوژی لازم را به ما بدهند.

وی افزود: در حال حاضر امکان تولید برخی روغن‌ها در داخل وجود دارد اما برای برخی روغن‌ها مانند روغن گیربکس اتومات که عمدتاً روغن پایه آن‌ها وارداتی است تکنولوژی لازم را نداشتیم که آن را وارد کرده‌ایم و به دنبال بی نیازی کشور در این حوزه هستیم.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه ظرفیت تولید بر اساس نیاز است و اگر نیاز بیشتری داشته باشیم می‌توانیم تولید را نیز افزایش دهیم، گفت: یکی از بارزترین موضوعی که اکنون روی آن متمرکز هستیم مساله صادرات است، اکنون صادرات چندانی نداریم اما قصد داریم به کشور هند صادرات داشته باشیم و با استفاده از بازار عمان برای صادرات به کشورهای آفریقایی است و قرار است بازارهای جدیدی در این حوزه ایجاد شود.  

شهبازی با بیان اینکه سیاست ایجاد بازارهای جدید صادراتی است، ارتباطات خوبی در حوزه بین‌الملل برقرار شده و قصد داریم از این ارتباطات در حوزه روغن موتور استفاده کنیم، گفت: اگر مساله اف‌ای‌تی‌اف حل شود به شدت بازار متحول می‌شود و این فقط مربوط به روغن موتور نیست و در تمام حوزه‌ها این تحول اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در حال حاضر برندهای بزرگ دنیا را در بازار ایران نداریم و اکنون با مشکل واردات مواد اولیه مواجه هستیم اما از نظر علم و تکنولوژی با محدودیتی مواجه نیستیم و امکان تولید هر محصولی در کشور وجود دارد اما قیمت تمام شده بسیار گران می‌شود بنابر این واردات به تولید ترجیح داده می‌شود.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه علاوه بر این سرمایه گذار وجود ندارد چراکه بازدهی این بازار درازمدت است و سرمایه‌گذاری در بازاری که ثبات آن مشخص نیست وارد نمی‌شود، گفت: از نظر دانش فنی مهندسان ایرانی توانایی ساخت هر محصولی را دارند.

به گفته شهبازی علاوه بر روغن موتور بنزینی و دیزلی روغن موتورهای صنعتی نیز در دستور کار است چراکه صنعت به‌شدت به این بخش نیاز دارد و قطعاً به این بخش هم وارد خواهیم شد.

انتهای پیام 



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا