با اجرای ۲ نمایش قدیمی و اجرای یک نمایشنامه نام محمد مساوات دوباره مطرح شده است
به گزارش همشهری آنلاین، بعد از تقریبا دو سال از نمایش «شکوفههای گیلاس» که تیر و مرداد سال ۱۴۰۱ در سالن اصلی تئاترشهر اجرا رفت و به پرفروشترین نمایش آن سال تبدیل شد، محمد مساوات، حالا با دو نمایش «خانه. وا. ده» و «بی پدر» به صحنه برمیگردد که پیش از این اجرا شدهاند.
خانه. وا. ده ده سال پیش و در آذر و دی ۹۳ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت. نمایش داستان خانوادهای هفت نفره بود که زیر نفوذ شدید پدر خانواده قرار دارند. مادر، سه فرزند، پدربزرگ و مادربزرگ در شرایطی غیر واقعی زندگی میکنند و هیچ اعتراضی وجود ندارد. پدر خانواده هواپیمایی خیالی را به افراد خانوادهاش هدیه میکند اما تنها این پسربزرگ است که به توهمی بودن هدیه اعتراض میکند و همین باعث میشود از خانواده حذف شود و همه او را مرده میپندارند. به تدریج افراد دیگر خانواده نیز سر به مخالفت و انکار واقعیتی که پدر برای آنها ترسیم کرده، میزنند. این نمایش اولین بار در جشنواره تئاتر فجر سال ۹۳ اجرا شد و نمایش تحسین شده منتقدان و تماشاگران بود. در این نمایش علی محمودی، محمدعلی محمدی، احسان بهلولی، اسماعیل گرجی، بانیپال شومون، نیما نوریزاده و مجید عسگری بازی داشتند و تمام نقشهای زنانه را هم مردها بازی میکردند.
نمایش بعدی «بی پدر» است که هفت سال از اولین اجرای آن در سالن قشقایی میگذرد. بی پدر روایتی ترسناک از داستان کودکانه شنگول و منگول است که یک قصه پریانی است و اولین بار توسط برادران گریم نوشته شده و در ایران هم به نام شنگول و منگول شناخته شده است. در این داستان مادر شنگول و منگول و حبه انگور آنها را در خانه میگذارد و برای به دست آوردن غذا بیرون میرود. اما پیش از آن به آنها یاد میدهد در را روی کسی جز او باز نکنند. گرگ که از تنها بودن بزها در خانه مطمئن شده در میزند و سعی میکند خودش را مادر آنها معرفی کند اما آنها گول نمیخورند. بار دیگر گرگ با دستهایی که سفیدشان کرده در خانه را میزند و دستهایش را از زیر در به آنها نشان میدهد و آنها به تصور این که واقعا مادرشان است، در را باز میکنند. اما گرگ وارد خانه میشود و شنگول و منگول را میخورد. تنها حبه انگور است که پنهان میشود و وقتی مادرش به خانه برمیگردد از اتفاق باخبرش میکند. مادر گرگ را پیدا میکند و شکمش را میشکافد و بچههایش را سالم بیرون میآورد. در نمایش مساوات اما همین قصه شکل تکان دهندهای پیدا میکند. در اینجا مامان بزی و آقا گرگه با هم ازدواج میکنند و با فرزندانشان، گرگک، شنگول، منگولوحبه انگور، در خانه مامان بزی ساکن میشوند. مدتی بعد گرگک از روی غریزه دست حبه انگور را میکند و میخورد. با وساطت مامان بزی و آقاگرگه قضیه فسصله پیدا میکند، اما پیدا شدن جسد خونین شنگول بار دیگر همه چیز را به هم میریزد. حسین منفرد، ابراهیم نائیج، علی حسین زاده، میلاد آریافر، علیرضا گلدهی و کوروش شاهونه بازیگران این نمایش بودند که سال ۹۶ در سالن قشقایی تئاترشهر اجرا شد.
این دو نمایش حالا در حال تمرین هستند و هر دو به شکل همزمان در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه میروند. هنوز مشخص نیست همان بازیگران اجراهای قبل در این بازتولید حضور دارند یا با بازیگران جدیدی روی صحنه خواهد رفت. علاوه بر این دو نمایش «سه نمایشنامه از محمد مساوات» با متنی از محمد مساوات و به کارگردانی سجاد تابش در همین تئاتر لبخند تا ۱۹ دی روی صحنه است.
سنت بازتولید نمایشها
اما محمد مساوات تنها نویسنده و کارگردانی نیست که دست به بازاجرای نمایشهای قبلیاش دست زده است. از سالها پیش این کار انجام میشد و امسال هم چندین نمایش برای بار دوم پس از سالها روی صحنه رفتهاند. از جمله نمایش «محبوبهها» کار ژاله صامتی که سال ۹۷ در خانه نمایش مهرگان اجرا شد و همین الان هم میتوانید اجرای دوباره آن را روی صحنه عمارت هما تماشا کنید. همینطور نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» کار ایوب آقاخانی که مرداد و شهریور ۹۳ برای اولین بار اجرا شد و امسال هم ۲۱ دی برای بار دوم روی صحنه تالار مولوی میرود. نمایش پرفروش پپرونی برای دیکتاتور به کارگردانی علی احمدی هم با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی سه دوره اجرا شد و آخرین بار آبان ماه امسال در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفت. به نظر میرسد در این نمایشها چند گروه با چند دلیل وجود دارند. یکی نمایشهایی که پرفروش بوده اند و با توجه به شرایط حاکم بر تئاتر، سازندگانشان تصمیم به اجرای مجدد برای فروش بیشتر گرفته اند. همینطور نمایشهایی هم بوده اند که اجرای کامل سی شبه نداشته اند و حالا قرار است این اجراها تکمیل شوند. ضمن این که بعضی از هنرمندان هم نسبت به این بازتولیدها نظر منفی داشته اند و معتقدند بودجه باید صرف نمایشهای جدی