اخبار دانش > فناوری‌

با این آزمایش متوجه می‌شوید که آیا گوشی شما شنود می‌شود؟


به گزارش همشهری آنلاین، یکی از بزرگ‌ترین معضلات این روزها، پیامک‌ها یا تماس‌های تبلیغاتی‌ای هستند که در طول شبانه‌روز باعث به صدا درآمدن گوشی‌ و حتی تلفن منزل می‌شوند. یکی از جالب‌ترین نکات اینجاست که برخی از این تماس‌ها که گاه در صفحات اینترنتی یا اپلیکیشن‌های عمدتا رایگان موبایلی هم مشاهده می‌شوند، ارتباط‌شان با نیازهایی است که به‌تازگی مطرح کرده‌اید! آیا سامانه‌ای درحال گوش کردن به حرف‌های شما و آنالیز آن به‌منظور ارائه تبلیغ است؟

یک آزمایش ۴ مرحله‌ای

شرکت «نورد وی‌پی‌ان» (NordVPN) یک آزمایش ۴مرحله‌ای را طراحی کرده که می‌تواند به شما بگوید، تبلیغاتی که دریافت می‌کنید، ماحصل شنود توسط شرکت‌های مخصوص است یا خیر. مثلا شما برای سفارش غذا از یک رستوران با همسر و فرزندان‌تان به جمع‌بندی می‌رسید، اما در نهایت ترجیح می‌دهید، آن روز را غذای خانگی نوش جان کنید. کمی بعد اما، پیامکی دریافت می‌کنید که همان رستوران را تبلیغ می‌کند و تخفیف ویژه‌ای هم برای‌تان درنظر گرفته است.

با این آزمایش متوجه می‌شوید که آیا گوشی شما شنود می‌شود؟

مراحل آزمایش

۱. انتخاب موضوعی خاص

  • ابتدا موضوعی را انتخاب کنید که بتوانید از آن به‌عنوان طعمه برای هرگونه تبلیغات هدفمند احتمالی استفاده کنید. این موضوع باید کاملا متفاوت از علایق معمول شما باشد تا احتمال ظاهر شدن آن در تبلیغات به‌طور طبیعی کم باشد.
  • بهتر است این موضوع چیزی باشد که هرگز درباره آن در اینترنت جستجو یا حتی در نزدیکی دستگاه‌های خود به آن اشاره نکرده‌اید. برای رعایت انصاف، سعی کنید قبل از شروع آزمایش، موضوع را با صدای بلند مطرح نکنید. به جای آن، موضوع را روی یک تکه کاغذ بنویسید یا اگر مجبورید آن را بیان کنید، گوشی خود را خاموش کرده و در اتاق دیگری بگذارید.

۲. بحث درباره موضوع

  • برای چندین روز متمادی، بحث‌های متعددی هر بار به‌مدت چند دقیقه در محدوده شنود موبایل خود درباره موضوعی که انتخاب کرده‌اید، داشته باشید.
  • سعی کنید مجموعه‌ای از کلمات کلیدی و عباراتی را که ممکن است موتورهای جستجو را تحریک کنند، در نظر بگیرید.

۳. استفاده عادی از گوشی

  • هنگام انجام آزمایش، استفاده از گوشی خود را تا حد امکان به صورت عادی ادامه دهید، اما هرگز نباید موضوع یا هر چیزی مرتبط با آن را در گوگل جستجو کنید تا زمانی که آزمایش کامل شود.
  • گوشی را نزدیک خود داشته باشید، اما تغییری در رفتار و سبک استفاده از آن نداشته باشید.

۴. مشاهده و تحلیل

  • مشاهده و تحلیل کنید که چگونه تبلیغات هدفمند شما در روزها و هفته‌های بعد تغییر می‌کند.
  • به هر چیزی که ممکن است به موضوعی که درباره آن صحبت کرده‌اید مرتبط باشد، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، توجه کنید.
  • اگر تبلیغاتی درباره موضوعی که انتخاب کرده بودید را مشاهده کردید، این شاید نشان‌دهنده آن باشد که گوشی شما توسط تبلیغات‌چی‌ها شنود می‌شود.

آزمایشی که انجام شد

ماریجوس برییدیس، مدیر ارشد فناوری نورد وی‌پی‌ان می‌گوید: «در حالی که معمولا این تبلیغات را بی‌ضرر و ضروری می‌پنداریم، آنها به وضوح نشان می‌دهند که شما به دستگاه خود دسترسی بیش از حد به داده‌های شخصی و علایق‌تان داده‌اید.» برای بررسی اینکه این نوع جاسوسی چقدر رایج است، پژوهشگران شرکت، این آزمایش را انجام دادند. یکی از شرکت‌کنندگان در این آزمایش، موضوع «عربستان سعودی» را انتخاب و چند روز درباره اینکه چقدر دوست دارد از این کشور دیدن کند، صحبت کرد. او پنجشنبه آزمایش را با نوشتن عبارت «عربستان سعودی» در اپلیکیشن یادداشت گوشی‌اش آغاز کرد. یکشنبه تبلیغات مرتبط شروع به نمایش کردند! او با اینکه قبلاً هیچ علاقه‌ای به این کشور نداشت، اما فیسبوک اقدام به نمایش تبلیغاتی از سایت رزرو هتل کرد که قیمت هتل‌ها در شهر العلا، عربستان را نشان داد.

بیشتر بخوانید:

  • تصویری که ایلان ماسک از ماهواره‌بر ایرانی منتشر کرد | سفیر ایران در فضا



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا