رونمایی از ماهواره «پارس ۲» در دهه فجر/ پرتاب ماهواره ناهید ۱ و ۲ در آینده نزدیک
ارتباط فردا: دکتر حسن سالاریه امروز در نشست هم اندیشی پژوهشگران جوان در جامعه و صنعت که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: یکی از حوزههایی که در دنیا بیشترین جذب نخبگان در حوزههای مختلف همچون رشتههای مهندسی مکانیک، برق، هوافضا و کامپیوتر، مهندسی شیمی و مواد را دارد، صنعت فضایی است. مطالعات متعددی در دنیا انجام شده و یکی از آنها نشان میدهد که بیشترین جذب نخبگان در این صنعت اتفاق افتاده است.
وی توسعه صنعت فضایی را مرهون دوران جنگ سرد و رقابت بلوک شرق و غرب دانست و اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و شکست متحدین و آلمان، خیلی از متخصصان موشکی بهویژه در آلمان به سمت کشورهای شوروی و آمریکا مهاجرت کردند و فضا به بستری برای رقابتهای بلوک شرق و غرب تبدیل شد.
سالاریه ادامه داد: اولین ماهواره جهان در سال ۱۹۵۷ از سوی شوروی پرتاب شد و در مدار قرار گرفت و در دنیا غوغایی برپا شد و آمریکاییها دیدند که به شوروی باختند. از این رو ناسا ماهوارهای پرتاب کرد.
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: در آن زمان کشورها متوجه شدند که صنعت فضایی، دنیای جدیدی را خلق کرده و قرار است ابزاری از روی خاک همه کشورها عبور کند و اطلاعات را از سطح زمین برداشت کند و این یعنی میتواند اتفاقات جدیدی را رقم بزند و اینها در حالی بود که در آن زمان صنعت فضایی و اپتیک و تصویربرداری در حد امروز نبوده است، ولی کاملا قابل پیش بینی بود که قرار است اتفاقات جدیدی رخ دهد.
سالاریه ادامه داد: حدود ۴۰ سال این رقابت بلوک شرق و غرب ادامه داشت و با اجرا شدن برنامه ماه در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی و شاید بعد از رسیدن پای انسان به ماه و چندین پروژه بعدی در این حوزه، این رقابت فروکش کرد؛ ولی بودجههای زیادی به صنعت بهویژه در صنعت فضایی تزریق شد، ولی این سؤال را مطرح کرد که چه اتفاقی قرار است در این رقابت رخ دهد؛ از این رو رویکرد اقتصادی به پروژههای فضایی ایجاد شد و آژانسهای فضایی کشورها شکل گرفت.
وی تاکید کرد: با فروپاشی شوروی استفاده از فضا اقتصادی شد و ماهوارههای رادیو و تلویزیونی توسعه یافت و سنجندهها و تصویربرداری از سطح زمین توسعه یافت و همچنین غولی به نام چین رشد کرد و تعداد زیادی از دانشمندان این کشور که در سایر کشورها بودند، چین آنها را وارد صنعت فضایی خود کرد و به تدریج ادبیات جدید «پول سازی» در صنعت فضا را شکل داد.
وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۳۰ سال نگاه به صنعت فضایی متفاوت شد، گفت: در دوران جدید دولتها بر صنعت فضایی حاکم نیستند، بلکه بخش خصوصی به طور گسترده در آن حضور دارند و پرتابها از انحصاری بودن کشورهای خاص خارج شده و شرکتها وارد شدهاند.
رئیس سازمان فضایی با اشاره به وضعیت ایران در صنعت فضایی، گفت: صنعت فضایی ما بعد از جنگ تحمیلی و با اقدامات انجام شده برای توسعه صنایع دفاعی آغاز شد. در دهه ۷۰ صنعت الکترونیک رشد یافت و در اواخر دهه ۸۰ صنعت موشکی ما به سمت رسیدن به مدارهای ارتفاع پایین خیز برداشت.
سالاریه یادآور شد: اولین پرتاب مداری موفق ما در سال ۸۷ ماهواره «امید» است که به نوعی ماهواره اسپوتنیک ۱۹۷۵ روسیه به شمار میرود و بعد از آن ماهوارههای متعددی در کشور طراحی و ساخته شد.
وی تاکید کرد: ایران در صنعت فضایی با کشورهای دیگر این تفاوت را دارد که به دلیل تحریمها از همکاری با سایر کشورها برخوردار نیست. صنایع هایتک در دنیا یا انتقال داده نمیشود و اگر هم رخ دهد، هزینههای زیادی را میطلبد و ما این فرصت را نداشتیم؛ از این رو صنعت فضا در کشور یک صنعت کاملا خودکفا است.
وی ادامه داد: در اواخر دهه ۸۰ خیلی از دانشگاههای برتر کشور همچون شریف، علم و صنعت و امیرکبیر، مالک اشتر و خواجه نصیر به صنعت فضایی وارد شدند و اقدام به تربیت نیروی انسانی کردند و پروژههای ماهوارهای را تعریف کردند. ماهوارههایی که در آن زمان در «شریف» دارای دقت تصویربرداری چند ده متر بود، بعد از گذشت ۲۰ سال ماهوارههای کشور با دقتهای ۲ تا ۳ متر هستند، به گونهای که دقت تصویربرداری ماهواره «کوثر» که در آبان ماه با پرتاب خارجی در مدار قرار گرفت، با دقت ۴ متر است.
وی خاطرنشان کرد: ماهواره «پارس ۲» دقت تصویربرداری ۲ متر دارد و قرار است در دهه فجر رونمایی شود.
به گفته رئیس سازمان فضایی، ماهواره «پارس ۳» که در دستور کار پژوهشگاه فضایی است، با دقت ۲متر است.
وی توسعه ماهواره مخابراتی را از دیگر برنامههای این سازمان ذکر کرد و یادآور شد: ماهواره «مهدا» که همچنان از آن ارتباط و سیگنال میگیریم، دارای پلتفرمهای اینترنت اشیاء است. ماهوارههای «ناهید ۱ و ۲» که نمونه پروازی آنها در سال گذشته رونمایی شد، نمونه پروازی آنها به زودی پرتاب شود. این ماهواره دارای پهنای باند Q است.
سالاریه گفت: ماهواره «ناهید ۳» در حال ساخت است و پتانسیل منظومهسازی دارد.
وی افزود: یکی از نقاط کلیدی برای توسعه فضا، ورود بخش بخش خصوصی است و الان متقاضیانی که در هر مناقصه شرکت میکنند، شامل ۲۰ شرکت دانشبنیان سازنده حوزه ماهواره هستند که این نقطه مثبت است.
انتهای پیام