آخرین اخبار

موتورهای پاک


همشهری آنلاین – مهدی اسماعلی پور: در شرایطی که حدود یک‌ماه از آغاز طرح ارشادی کنترل معاینه فنی موتورسیکلت‌ها می‌گذرد و تا بهره‌مندی موتورسواران از این طرح فرصت باقی نمانده، به یکی از این مراکز معاینه فنی رفتیم و از نزدیک درجریان اجرای این طرح قرار گرفتیم.

موتور هم باید معاینه فنی داشته باشد

موتورهای پاک
موتورسیکلت‌سواران به‌ترتیب در نوبت می‌ایستند و پس از ارائه مدارک، وارد کابین معاینه فنی سیار می‌شوند. حجت‌الله قاسمی با موتور هوندای مشکی‌رنگ در صف انتظار است. می‌گوید: «اجبار موتورسیکلت‌ها به داشتن معاینه فنی طرح خوبی است. الان یکسری موتور و حتی ماشین‌ها را درخیابان می‌بینیم که دود می‌کنند، صدای ناهنجار دارند و خلاصه برای مردم اذیت دارند. همین الان داریم می‌بینیم که چند هفته است آسمان شهر را آلودگی گرفته و به مردم که شامل خانواده و عزیزان ما می‌شود آسیب می‌زند. با همین طرح‌ها و کارها می‌توان جلوی آلودگی را گرفت.»

اعطای برگه کاملاً رایگان

پایانه تاکسیرانی میدان امام‌خمینی(ره) درتقاطع خیابان باب‌همایون، درست پشت ایستگاه مترو، خط معاینه فنی سیار موتورسیکلت شماره۲ تهران است. فعالیت این محل مانند سایر مراکز معاینه فنی سیار از ۷صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۵ادامه دارد. متصدی خط می‌گوید: «در ساعت‌های اولیه صبح تعداد موتورسیکلت‌هایی که برای معاینه فنی مراجعه می‌کنند آنقدر زیاد است که گاه صف‌های طولانی شکل می‌گیرد.» برای مستندکردن ادعایش چند عکس را از گوشی تلفن همراهش نشان می‌دهد که ۱۰تا ۱۵موتور در آن دیده می‌شود.

اجرای یک طرح مفید

موتورهای پاک
با گذشت هر ساعت صف موتورسوارهای در انتظار بیشتر می‌شود. محمدحسین ابراهیمی، با وجود سن بالا خودش را به ابتدای صف می‌رساند تا جویای زمان رسیدن نوبتش شود. می‌گوید: «برای سومین بار است که برای گرفتن معاینه فنی مراجعه می‌کنم و سری‌های قبل مردود شدم. هربار رفتم و عیب و ایرادش را برطرف کردم. الان هم از تنظیم موتور برمی‌گردم. با اینکه خودم برای گرفتن معاینه فنی چندبار رفتم و آمدم و هزینه تعمیرات داده‌ام اما از اجرای این طرح راضی هستم. به‌نظر من ماشین یا موتورسیکلتی که از ۱۰سال پیش کار کرده، نه‌تنها سالی یک‌بار که باید هر۳‌ماه یک‌بار معاینه فنی شود. این کار به نفع همه است.»

موتور با ماشین فرقی ندارد

موتورهای پاک
محمد مزینانی هم مانند دیگران، حامی اجرای این طرح است و نظرش را درباره اجرای این طرح رایگان چنین مطرح می‌کند: «بعضی از موتورها آنقدر دود می‌کنند و آلاینده هستند که خودم به‌عنوان یک انسان و شخصی که در این شهر زندگی می‌کنم ناراحت می‌شوم و افسوس می‌خورم. واقعا جای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها خالی بود و این کار باید زودتر از اینها آغاز می‌شد. امیدوارم با این طرح جلوی تردد موتورسیکلت‌های دودزا و آلاینده گرفته شود و من راضی هستم. من دفعه اول مردود شدم و رفتم اشکال را برطرف کردم و دوباره برگشتم. ماشین و موتور فرقی ندارد، وقتی وسیله‌ای خراب شده باید تعمیر شود. اصلا هرقدر دیرتر یک نقص فنی را برطرف کنی هزینه تعمیر آن هم بیشتر می‌شود و به بخش‌های دیگر هم آسیب می‌زند.»

تنفس در این هوا حق ما نیست

موتورهای پاک
مراجعه اول و آزمون مجدد بعد از مردودی به هر تعداد، در این طرح کاملا رایگان است. حامد میری که با موتورش در صف ایستاده، می‌گوید: «وقتی هوای شهرمان این همه آلوده شده، باید هرکدام به اندازه خودمان برای پاک‌شدن هوا به مسئولیت و وظیفه خودمان عمل کنیم. هم مسئولان باید به وظایف خودشان عمل کنند و هم من راننده و راکب موتورسوار. به هرحال طبق آمارهای اعلام شده سهم آلایندگی موتورسیکلت‌ها
۱۵-۱۰درصد است. به‌عنوان یک موتورسوار و درعین حال یک شهروند از اجباری‌شدن معاینه فنی راضی هستم و از این موضوع استقبال می‌کنم. این حق من و خانواده‌ام نیست که در هوایی تنفس کنیم که خودروها و موتورسیکلت‌ها و دیگر عوامل آن را آلوده می‌کنند و باعث می‌شود خودم و بچه‌هایم به‌خاطر تعطیلی شهر و مدارس از کار و زندگی بمانیم.»

مراجعه بیش از ۱۵۹۲موتوری به واحدهای سیار

سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران:
موتورهای پاک

طبق آمار پلیس راهور، در شهر تهران حدود ۴میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه موتورسیکلت تردد دارد. از این تعداد از ۱۰آذر امسال تا ۳دی‌ماه تعداد مراجعه موتورسیکلت‌ها برای اخذ معاینه فنی به واحدهای سیار حدود ۱۵۹۲دستگاه بوده است. خوشبختانه با اجرای طرح معاینه فنی رایگان در کمتر از یک‌ماه میزان مراجعه موتورسیکلت‌ها در مقایسه با سال گذشته چندین برابر افزایش یافته و اجرای این طرح مورد استقبال خوب موتورسواران قرار گرفته است.

آزمون معاینه فنی موتورسیکلت‌ها شامل چه مواردی است؟

سنجش سامانه روشنایی چراغ‌های جلو، چراغ‌های خطر عقب و ترمز
آینه‌های جانبی
داشتن گارد محافظ و ترک‌بند استاندارد
نصب صحیح زین درمحل
عدم‌وجود دود مشهود یا روغن‌سوزی در کارکرد دور آرام و تند
اتصالات شاسی- فرمان و محورها
سلامت جک
سنجش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز(با استفاده از تجهیزات)
سنجش عملکرد صحیح ترمزها(با استفاده از تجهیزات)



منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا