علم و فناوری‌ > دانش‌بنیان‌ها

کاهش ۹۰ درصدی واردات واکسن تب برفکی در کشور به همت یک شرکت دانش‌بنیان



ارتباط فردا: دکتر سجاد پزشکی، مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: اولین خط تولید واکسن‌های دامی را تحت استاندارد GMP در کشور راه اندازی کردیم که این خط تولید، منجر به تولید سه محصول استراتژیک حوزه سلامت دامی در سال‌های ۹۸ ،۹۹ و ۱۴۰۰ شد که کشور را از نظر واردات این محصولات استراتژیک بی‌نیاز کرد. 

به گفته وی، در سال ۹۸ اولین محصول با عنوان واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک به بهره‌برداری رسید. در سال ۹۹ دومین محصول این شرکت دانش بنیان با عنوان واکسن اکتیما که برای اولین بار در کشور و با تکنولوژی کاملا بومی و تلاش‌های تیم R&D این شرکت، تولید و به بازار عرضه شد. در سال ۹۹ به واسطه کمبود شدید واکسن تب برفکی در کشور و در اولویت تولید قرار گرفتن این واکسن از طرف معاونت علمی ریاست‌جمهوری و ستاد توسعه زیست‌فناوری برای رفع نیاز کشور، شرکت ما به عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده، برای تولید این واکسن اعلام آمادگی کرد و در سال ۱۴۰۰ خط تولید واکسن تب برفکی که یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین خطوط تولید این واکسن در کشور است، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به بهره برداری رسید.

مدیرعامل این شرکت درباره توسعه خط تولید واکسن تب برفکی خاطرنشان کرد: به ترتیب در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ واکسن تب برفکی پایه آبی و پایه روغنی را به بازار عرضه کردیم. در حال حاضر با توجه به ظرفیت شرکت و کیفیت محصولات تولید شده عملا نیازی به واردات این واکسن به شکل سابق نداریم، تا جایی که واردات این واکسن تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و تنها تعداد معدودی از دامدارهای صنعتی خاص که همواره علاقه‌مند به استفاده از واکسن‌های خارجی بوده‌اند، به محصولات خارجی موجود در بازار رجوع می‌کنند.

وی با اعلام اینکه حدود سه سال است که دو محصول این شرکت دانش‌بنیان یعنی واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) و لمپی اسکین (LSD) را سالانه و با ارزآوری ۶۰۰ هزار دلار صادر می‌کند، درباره برنامه‌های در نظر گرفته برای صادرات واکسن تب برفکی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده تا پایان امسال قراردادهایی با ارزش ۱۰ میلیون دلار با دو شرکت خارجی منعقد می‌کنیم. البته امکان ارزآوری بیشتری برای این محصول وجود دارد، اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت و شرایط تولید به این مقدار بسنده می‌کنیم.

به نقل از صندوق نوآوری، وی افزود: تا قبل از ورود محصول شرکت ما به بازار، سالانه تقریبا حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دوز واکسن تب برفکی از کشورهای مختلفی چون ترکیه، روسیه، آلمان، اردن و … وارد می‌شد که به صورت تقریبی مبلغی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار ارزبری داشته است. اما خوشبختانه با ورود شرکت ما به بازار و تکمیل زنجیره نیاز کشور، واردات تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته پزشکی، واکسن تب برفکی این شرکت دانش‌بنیان نسبت به تولیدات داخلی در حوزه قیمت، از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار است. به طوری که قیمت واکسن تب برفکی در بازار بین ۸۵ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده، در حالی که قیمت محصول این شرکت با یک سوم این قیمت به مصرف کنندگان این محصول عرضه می‌شود. 

انتهای پیام



منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا